Jak dobrać silnik zaburtowy do łodzi?

Wybór nowego silnika do łodzi może sprawić problem nawet doświadczonemu wodniakowi. Przed zakupem warto poradzić się obsługi sklepu, która pomoże wybrać najbardziej odpowiedni model. Co należy wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności?

Silnik zaburtowy elektryczny czy spalinowy?

W przypadku zwykłych łódek do wędkowania zazwyczaj silnik elektryczny jest lepszym wyborem – jest cichy i ekologiczny, a niektóre łowiska wręcz nie pozwalają pływać po akwenie spalinówką. Jeśli chodzi o jachty, silnik elektryczny sprawdzi się w jednostce maksymalnie do 2 ton. Trzeba jednak pamiętać, że ładowanie takiego silnika trwa stosunkowo długo, co może popsuć przyjemność z przebywania na wodzie. W przypadku dużych jachtów jedynym słusznym wyborem jest zaburtowy silnik spalinowy. Dobrze, by miał zapas mocy w stosunku do masy łodzi. Dzięki temu zapewni jej bezpieczeństwo w czasie niesprzyjających warunków pogodowych.

Parametry silnika zaburtowego

Poza mocą silnika (pamiętaj, że bez patentu sternika motorowodnego możesz sterować maszyną o maksymalnej mocy 10 KW) należy wziąć pod uwagę jeszcze kilka rzeczy. Sprawdź, czy długość kolumny wybranego silnika pasuje do wysokości pawęży. Zazwyczaj długość ta podana jest w rozmiarach S, M lub L, jednak czasami producenci podają dokładne wymiary. Upewnij się też, w jaki rodzaj śrub napędowych wyposażono dany model. Powinien być on dopasowany do charakteru łodzi, ale też głębokości i rodzaju podłoża akwenów, po których pływasz najczęściej. Dowiedz się, jaki rodzaj rozruchu posiada dany silnik. Przy silnikach o mniejszych mocach przydaje się rozruch elektryczny, jak i ręczny. Nowoczesne silniki o większej mocy zazwyczaj producenci wyposażają tylko w rozruch elektryczny. Oczywiście istotny jest też rodzaj sterowania. W łodziach występują różne typy sterowania i napędu, można sterować zdalnie lub ręcznie. Dobierz rodzaj sterowania w zależności od tego, czy Twoja jednostka została wyposażona w konsolę, czy też nie.