Oświetlenie nawigacyjne na jednostkach pływających.

Jakie lampy do łodzi ? Poniżej przedstawiamy rodzaje i sektory świecenia lamp nawigacyjnych, jakie mogą występować na statku. Światło musi być widoczne ze wszystkich stron (dookoła widnokręgu). W zależności od wielkości i rodzaju jednostki lampy nawigacyjne występują w kolorach: białe (ciągłe), zielone (ciągłe), czerwone (ciągłe), żółte (ciągłe lub migające), niebieskie (migające) - tylko na śródlądziu. System sektorowego rozmieszczenia świateł na jednostce pływającej umożliwia identyfikację z dużej odległości nie tylko pozycji statku, ale również przybliżonego kierunku poruszania się statku oraz możliwej odległości od danej jednostki (przepisy określają jaka powinna być widoczność poszczególnych świateł nawigacyjnych zależnie od umieszczenia światła). Po układzie świateł można też określić co to jest za statek, kuter czy holownik, a przede wszystkim w jakim kierunku płynie. Poniżej znajdziesz informacje jak dobrać lampy nawigacyjne do twojej łodzi.

Sektory świecenia lamp nawigacyjnych.

LAMPY NAWIGACYJNE 225 BIAŁE.png Oświetlenie masztowe lub dziobowe białe o promieniu 225 stopni.

LAMPY NAWIGACYJNE 112,5 BIAŁE.png Oświetlenie masztowe, dziobowe lub burtowe (czerwone na lewej burcie i zielone na prawej) o promieniu 112,5 stopni.

LAMPY NAWIGACYJNE 135 BIAŁE.png Oświetlenie rufowe białe o promieniu 135 stopni.

LAMPY NAWIGACYJNE 135.png Oświetlenie rufowe żółte o promieniu 135 stopni.

LAMPY NAWIGACYJNE 360 BIAŁE.png Oświetlenie masztowe, topowe o promieniu 360 stopni.

Prawidłowe oświetlenie jednostek światłami nawigacyjnymi zgodne z Międzynarodowymi Przepisami o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu.

Mały statek bez napędu mechanicznego lub żaglowego:

Mały statek bez napędu mechanicznego lub żaglowego (np łódka wiosłowa, kajak), w nocy powinien pokazywać pojedyńcze białe, ciągłe światło o promieniu 360 stopni, widoczne ze wszystkich stron.

Mały statek o napędzie mechanicznym poniżej 7m długości kadłuba:

Mały statek o napędzie mechanicznym poniżej 7m, płynący z prędkością do 10km/h. W nocy powinien pokazywać pojedyńcze białe ciągłe światło (360 st) widoczne ze wszystkich stron zamiast światła masztowego rufowego i burtowego.

E.jpg

Pojedyńczy mały statek o napędzie mechanicznym poniżej 20m długości kadłuba:

Mały pojedyńczy statek o napędzie mechanicznym poniżej 20m. W nocy powinien pokazywać światło masztowe białe ciągłe 225st, rufowe białe ciągłe 135st. oraz burtowe zielone 112,5st. i czerwone 112,5st. Może również zastąpić światła białe 225 i 135 stopni pojedyńczą lampą nawigacyjną topową, światło białe ciągłe 360 stopni a zamiast świateł burtowych jedną dziobową (zielone+czerwone). Należy jednak pamiętać że lampy nawigacyjne posiadają różną wielkość i moc świetlną. W sklepach żeglarskich można zakupić lampy, które są podzielone zgodnie z przeznaczeniem, do 12m lub do 20m długości kadłuba. Trzeba na to zwrócić uwagę przed zakupem oświetlenia nawigacyjnego.

Pojedyńczy statek o napędzie mechanicznym lub zestaw pchany do 110m długości i 12m szerokości kadłuba:

Pojedyńczy statek o napędzie mechanicznym, lub zestaw pchany długości do 110 i szerokości do 12m, w nocy powinien pokazywać światło masztowe białe ciągłe 225st, rufowe białe ciągłe 135st. oraz burtowe zielone 112,5st. i czerwone 112,5st. Należy jednak pamiętać aby zakupione lampy nawigacyjne, miały odpowiednią moc i przeznaczenie do wskazanych rozmiarów łodzi.


Mały statek żaglowy poniżej 7m długości kadłuba:

Mały statek żaglowy poniżej 7m, w nocy powinien pokazywać pojedyńcze białe ciągłe światło 360 stopni, widoczne ze wszystkich stron oraz drugie białe światło , które powinien pokazywać przy zbliżaniu się do innych statków.

ż4.jpg

Mały statek żaglowy poniżej 20m długości kadłuba:

Mały statek żaglowy poniżej 20m, powinien posiadać lampy nawigacyjne burtowe zielone 112,5st. i czerwone 112,5st. lub jedną dziobową (zielone+czerwone) oraz oświetlenie rufowe 135 stopni. Może również zastąpić wszystkie światła jedną zintegrowaną lampą topową trójsektorową.

Żaglówki 2.jpg

Statek żaglowy powyżej 20m długości kadłuba:

Statek żaglowy powyżej 20m, powinien posiadać lampy nawigacyjne burtowe zielone 112,5st. i czerwone 112,5st. oraz oświetlenie rufowe 135 stopni. Ponadto może nieść na topie maszty dwa światła widziane ze wszystkich stron 360st, jedno nad drugim. Wyższe w kolorze czerwonym niższe w zielonym. Należy jednak pamiętać że lampy nawigacyjne posiadają różną wielkość i moc świetlną. W sklepach żeglarskich można zakupić lampy, które są podzielone zgodnie z przeznaczeniem, do 12m lub do 20m długości kadłuba. Trzeba na to zwrócić uwagę przed zakupem oświetlenia nawigacyjnego.

Żaglówka po 20m.jpg

Oznakowanie statków w porze dziennej:

Łodzie motorowe i żaglowe powinny być oznakowane również w porze dziennej. I tak w przypadku korzystania jednocześnie z napędu żaglowego i mechanicznego w części dziobowej powinien być umieszczony czarny stożek, skierowany wierzchołkiem w dół (w nocy oświetlenie statku o napędzie mechanicznym). Podobnie jest podczas kotwiczenia w porze dziennej, tylko zamiast stożka wieszamy czarną kulę ( w nocy oświetlenie białe 360 stopni.) W przypadku jednostek powyżej 50 metrów, konieczne są dwa światła białe 360 stopni, rufowe niżej od dziobowego.

 

Oświetlenie nawigacyjne pozostałych jednostek.

W powyższym zestawieniu, przedstawiliśmy informacje dotyczące sygnalizacji świetlnej tylko dla łodzi żaglowych i standardowych łodzi motorowych. Przepisy jednak określają zasady oświetlenia dla wielu różnych statków, między innymi: jednostek holowanych, statków pasażerskich, kontenerowców, statków handlowych, statków połączonych burtami a nawet przewożących materiały niebezpieczne. Będziemy uzupełniać te informacje, dlatego zachęcamy do odwiedzania naszej strony internetowej.

Stopy wody pod kilem.

Załoga Zefir.

Powiązane produkty